♨مدرسه بدون پسماند ♨ به قلم راحـلـه مســــــعود
بزرگنمایی:
🔺شاید هنگامی که از کنشگری زنان در محافظت وحمایت از محیط زیست صحبت می کنیم با پرسش های از این دست مواجه شویم که چرا مقوله> رابه حمایت ازمحیط زیست وارد کرده ایم وبر اهمیت شناخت کنُش ها وفعالیت ها وسازمان های زنانه تاکید می کنیم
نمونه> توضیح خواهد داد که چرا در این زمینه باید مرز مشخص میان کنشگران پایدار زنان وتاثیر گذاری سنتی آنها را مشخص کنیم ،تا بازهم زنان از صحنه نبردی که سراسر جهان در آن حضور دارند حذف نشوند،وبه این ترتیب بتوانیم این موضوع را روشن سازیم که کنشگری زنان در محیط زیست چرا قابل اتکا واعتناست...
♨مدرسه بدون پسماند ♨ به قلم راحـلـه مســــــعود
🔺شاید هنگامی که از کنشگری زنان در محافظت وحمایت از محیط زیست صحبت می کنیم با پرسش های از این دست مواجه شویم که چرا مقوله<<جنسیت >> رابه حمایت ازمحیط زیست وارد کرده ایم وبر اهمیت شناخت کنُش ها وفعالیت ها وسازمان های زنانه تاکید می کنیم
نمونه<< مدرسه بدون پسماند>> توضیح خواهد داد که چرا در این زمینه باید مرز مشخص میان کنشگران پایدار زنان وتاثیر گذاری سنتی آنها را مشخص کنیم ،تا بازهم زنان از صحنه نبردی که سراسر جهان در آن حضور دارند حذف نشوند،وبه این ترتیب بتوانیم این موضوع را روشن سازیم که کنشگری زنان در محیط زیست چرا قابل اتکا واعتناست...
◾از دیر باز زنان در نقش های سنتی به عنوان نگهدار کودک وعامل اصلی ترتیب وآموزش او معرفی شده اند،نقش هایی که البته همواره به زنان تحمیل شده اند،به همین دلیل است که مشاغل آموزشی در کلیشه های ذهن ها، هیبتی زنانه دارد.وچه در خانواده وچه در مدرسه این زنان هستند که به امر آموزش نسل های بعدی مشغولند .
◾حال از تمام این مباحث که بگذریم در عرصه های وسیع تر ومدرن تر هم چون حفظ محیط زیست وکنشگری محیط زیست نیز نوبت به زنان که می رسد باز هم شاهد تاکید بر نقش سنتی زنان در این روند وجریان هستیم .
▪زنانی که وظیفه مدیریت امور خانه را به عهده دارند وبه همین سبب نیز می توانند در محافظت وحمایت از محیط زیست مان موثر واقع شوند .
چنین اثر گذاری فارغ از تاثیراتی که به واقع بر فعالیت های محیط زیستی بر جا می گذارد وقابل برسی در قالب های مختلف است، به نظر می رسد که نوعی فعالیت تهی از کنشگر ی عمدی وآگاهانه باشد.
ساکن نواحی کوهستانی یا جنگل ومزارع روستایی اگر چه به حتم، می تواند در دستیابی به محافظت از محیط زیست و نجات آنن ویا کاهش آلودگی گامی بزرگ واساسی باشد ،اما نام آنرا نمی توان کنشگری (activism) نهاد .
◾اموزش زنان در روستاها ،زنان خانه دار وزنان کشاورز اگر چه روند حمایت وحفاظت از محیط زیست موثر وقدمی بنیادین محسوب می شود ،
اما کنشگری محیط زیست واستفاده از فضای آموزشی ،پاسخی است بر این که چرا باید کنشگری عمدی واگاهانه را از اثر گذاری منفعلانه مجزا کرد.
▪طرح مدرسه بدون پسماند یکی از نمونه های کنشگری واستفاده از حضور زنان در فضای آموزشی است ،یکی از پروژه های جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست در مدارس که بر آموزش دانش آموزان متمرکز شده است
این طرح باشعار هم حافظ زمین باشیم،هم حافظ ثروت خودمان تلاش کرده با استفاده از ابزارهایی چون داستان ،نقاشی،بازی کاردستی وشناساندن چگونگی تفکیک زباله و محل های مخصوص آن در مدارس چرخه بازیافت پسماند را برلی دانش آموزان توصیف کرده وپسماند وارزش آن را تعریف کند.
◾<<جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست>>
با تمرکز بر آموزش ،راه حل هایی چون کاهش مصرف ،استفاده مجدد بازیافت،اهدا لوازم غیرقابل استفاده ،ساخت کمپوست از پسماند های تر وتبدیل روش های مصرفی چون استفاده از قمقمه به جای بطری های پلاستیکی آب ودانش آموزان را با طرح مدرسه بدون پسماند وکاهش عوارض ناشی از اشتباه آشنا می کند.
🔵پی نوشت: مدرسه بدون پسماند یکی از انواع کنشگری پایدار زنان ایران در حفاظت وحمایت از محیط زیست ایران است🔵
- چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶:۲۸
- منبع: صبح ملت نیوز