آخرین مطالب

سرپرست مرکز 16 ساعته شهرستان شوش: هم اکنون سنگین ترین دوره ابتلا به بیماری کرونا در 20 ماه گذشته در شهرستان شوش گفتگوی ویژه

سرپرست مرکز 16 ساعته شهرستان شوش: هم اکنون سنگین ترین دوره ابتلا به بیماری کرونا در 20 ماه گذشته در شهرستان شوش

  بزرگنمایی:

گفت و گوی اختصاصی خبرگزاری صبح ملت به مناسبت روز پزشک با آقای دکتر محمد عباسی پزشک فعال در زمینه مقابله با بیماری کرونا و مسئول مرکز نمونه گیری بیماری کوئید 19 (مرکز 16 ساعته شهرستان شوش)

1.لطفا خودتان را معرفی کنید. بنده محمد عباسی پزشک عمومی با 36 سال سن، متولد دزفول،و مسئول مرکز شماره 3 روستایی و مسئول مرکز نمونه گیری کووئید 19 یا همان مرکز 16ساعته هستم

 2.کجا و چند سال سابقه خدمت به شهروندان را دارید؟ حدود 6 سال به هموطنان در این قسمت از سرزمینمان خدمت میکنم و در شهرستان شوش مشغول بکار هستم.

3.انگیزه و علت اصلی شما از اینکه پزشک شدن را انتخاب کردید چه بود؟ انگیزه پزشکی و انتخاب این شغل برای هرکسی میتواند متفاوت باشد اما انگیزه بنده این بود بخاطر پوزیشن و جایگاهی که پزشک دارد میتواند ارتباط نفس به نفس و رودرو با بیماران داشته باشد و این فرصت را دارد که هر روز آدم های مختلف را ببیند از آنها بازخورد بگیرد و متقابلا انرژی بدهد و از دردشان کم کند به سراغ این کار رفتم و برای من انگیزه زیادی شد که خودم را به این جایگاه برسانم.

4.بهترین و تلخ ترین خاطره تان را در دوره فعالیت تان برایمان تعریف کنید. از هر پزشکی درخصوص خاطرات تلخ کاری شان بپرسید میگوید قطعا تلخ ترین خاطره برمیگردد به زمانی که بیمار درد میکشد و همراهان بیمار مضطرب و نگران هستند و شما حضور دارید و اگر خدایی نکرده بیمار بر اثر بیماری جانش را ازدست بدهد و شما شاهد درد و غم در خانواده و اطرافیانشان باشید سخت ترین لحظه است و بهترین لحظه زمانی است که دردی را بتوانیم کم کنیم و لبخند رضایت بر چهره بیمار و همراهش ببینید و فکر میکنید قدر دانی عمیقی که با نگاه و صحبتش دارد بالاترین و بهترین خاطره هست که همه پزشکان میتوانند تجربه کنند و درواقع میتوان گفت تنها چیزی که این رشته را همچنان جذاب نگه داشته است همین رضایت هایی درونی هست که گاه به گاه میبینند.

5.چالش ها و فرصت های پیش روی خودتان را چگونه میبینید؟ چالش همه ی پزشکان اکنون و حال حاضر بیماری کویید 19 و پاندومی کرونا و آمار وحشتناکی است که روز به روز شاهد آن هستیم.و چالش اصلی این است که باید راه حلی بیاندیشیم که این بیماری را ریشه کن کنیم و تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم و زندگی ها را به روال سابق برگردانیم

. 6.توصیه شما به دانشجویان پزشکی و پزشکانی که تازه پا به این عرصه گذاشتند چیست؟ توصیه من بعنوان کسی که چند سالی است که وارد این رشته شده ام این است که لازم است بگویم این رشته یک شغل هست بمانند همه ی شغل ها، اما از لحاظ اینکه با انسان و سلامت سرو کار دارد میتواند رشته مقدسی محسوب شود و باید اولا بدانیم وارد چه رشته ای شده ایم و از عظمت این جایگاه آگاه باشیم و موقعیت را قدر بدانیم و دوما چون سختی زیادی دراین مسیر وجود دارد توقعاتی دارید که برآورده نمیشود ممکن است سرخورده شوید اما یک لبخند از بیمار و همراه بیمار شما رادلگرم میکند پس ناامید نشوید، انتظارات واقعی داشته باشید و اجازه ندهید شغل بر شخصیت شما، بچربد شاید گاها بی مهری ببیند و مشکلاتی پیش بیاید و درامدتان آنطور که انتظار دارید نباشد و یا با تاخیر پرداخت شود اما این را بدانید که این رشته هم یک شغل است و از هررشته ای انتقاد میشود اگر بتوانیم با این چشم ببینیم بی انگیزگی کمتر میشود.

7.صحبت شما باهمکارانتان که از نبرد با این ویروس خسته اند چیست؟ روز پزشک را به همه ی همکاران تبریک عرض میکنم و برای تک تک همکاران و خانواده شان سلامتی و تندرستی و شادکامی و موفقیت در همه امور آرزو دارم و خداقوت و خسته نباشید میگویم و میدانم که چه روز های سختی را همه میگذارنند و تنها پزشکان نیستند تمام کادر درمان و پزشکی و تمام کسانی که در این عرصه هستند همه خسته هستند همه زحمت میکشند، کنار همه، پزشکان نیز زحمت میکشند و به فراخورشغلشان پزشکان و پرستاران معمولا تماس بیشتری با بیمار دارند و انتظارات بیشتر وجود دارو و خطرات و استرس و فشار کاری نیز به مراتب بیشتر است، امیدوارم تا پایان این نبرد همچنان همه در کنار هم باشیم ودر انتها همه همکاران را سلامت ببینیم.

8.انگیزه جنابعالی از انجام کار خیر و حضوردر این مرکز و پذیرش ریسک خطر چیست؟ بعنوان یک پزشک خارج از کلیشه ها عرض میکنم، یک پزشک پذیرفته که درموقعیت هایی که نیاز افراد نیاز به کمک دارند درکنارشان باشند و این وظیفه پزشک است که هنگامی میبینید همشهریتان یاهموطنتان حتی هموطنتان هم نباشد انسان های اطرافتان نیاز به کمک دارند شما باید کمک کنید در هر اتفاقی نظیر سیل و زلزله همکاران ماداوطلبانه کمک کردند و در بحث کرونا که بسیار فرسایشی تر از سایر بحث ها هست همکاران ما همچنان پای کار هستند و همه کمک میکنند من هم در کنار بقیه این فرصت را داشته ام که این خدمت را به همشهرهایمان در شهرستان شوش انجام بدم.

9.به نظر شما برنده واقعی در نبرد با ویروس کرونا چه کس یا کسانی هستند؟ این سوال بسیار جالب است کسانی که از خودشان راضی هستند در انتهای این کار، و فکر میکنند هرآنچه از دستشان برآمده انجام داده اند فارغ از اینکه چه نتیجه ای حاصل خواهد شد، برنده هستند( ممکن است سلامتتان را از دست بدهید و یا بستری شوید ممکن است به شدت بیمار شوید و یا جانتان را ازدست بدهید کما اینکه از کادر درمان و بهداشت کشور تعداد زیادی به این بیماری دچار شده اند و متاسفانه جانشان را از دست دادند،) در مجموع همه کسانی که فکر میکنند هرآنچه از دستشان برآمده و برای مردمشان و جلوگیری از انتشار این بیماری انجام داده اند برنده های واقعی این نبرد هستند و این تنها شامل کادر درمان وبهداشت نیست بلکه مردمی که با رعایت پروتکل ها حفظ فاصله اجتماعی و ماسک زدن و عدم حضور در مراسمات نیز از انتشار بیماری جلوگیری کرده اند و هر شخصی با هر مسئولیتی که وظیفه اش را در قبال این بیماری به خوبی انجام داده است نیز برنده هستند.

10.نظر شما در خصوص عملکردتان در نظر آیندگان چیست و به نظر شما در خصوص فعالیت شما چه نگاهی خواهند داشت؟ امیدوارم همه ی ما در جایگاهی قرار بگیریم که آیندگان قضاوت درستی از ما داشته باشند و این عملکرد ماست که میتواند باعث شود که در اینده نفراتی که فعالیت های مارا میخوانند و میبینند و میشوند قضاوت درستی داشته باشند بنظرمن کسانی که در کارشان صداقت داشته باشند چه در حال حاضر و چه آینده ، در موردشان قضاوت درستی صورت خواهد گرفت گرچه فشار کار این روزها خیلی زیاد است ولی درمجموع اگر بخواهیم بصورت میانگین بگوییم همکار های ما روز های سختی رو سپری کرده اند و آیندگان نیز قطعا برایشان احترام قائل خواهند شد و خواهند گفت که این افراد در شرایط سخت از خودگذشتگی کردند، حداقل من فکر میکنم قضاوت ها به این شکل باشد.

11.نظر شما درخصوص ارائه امار شهر به شهر به مانند گذشته چیست؟ درخصوص آمارها ارائه شده، همکارانی که مسئولیتی در این زمینه دارند بواسطه مسئولیتشان میدانند روزانه چه تعداد تست گرفته میشود و از این تعداد چند مورد مثبت هستند اما خوب سیاستی بود که وزارت بهداشت در گذشته داشت و بعلت افزایش آمار ابتلا تصمیم گرفته شد به این شکل منتشر شود اما من فکر میکنم اینکه بدانیم در شهرمان چه خبر است بسیار کمک میکند تا مردم در رعایت دستورالعمل ها دقت بیشتری داشته باشند و من موافق این هستم که بدون ایجاد استرس و رعب و وحشت آگاه سازی در جامعه صورت گیرد و بیان شود که این بیماری میتواند بسیار خطرناک باشد بنابراین برای حفظ خودتان و دیگران بهتر است دستورالعمل ها رارعایت کنید بنظر بنده اگر این فرهنگ پیاده شود فکر میکنم موفق تر خواهیم بود.

12.حال و هوای شهرمان این روزها چگونه است؟نظرتان برای بهبود اوضاع چیست؟ این روزها بسیار شلوغ است و پیک بسیار وحشتناکی را در شهرستان داریم و تعداد مراجعه کننده ها به مرکز تشخیص کرونا بیشتر از تمام آن 20 ماه گذشته است از بهمن 98 تا امروز این روزها و هم اکنون با بیشترین تعداد بیمار مواجه هستیم و شاهد پیک بسیار سنگینی هستیم، من از مردم خواهش میکنم همه درحد توانشان رعایت کنند پروتکل ها را جدی بگیرند و ماسک بزنند و حتما فاصله اجتماعی را رعایت کنند و اگر علامتی دیدند حتما قرنطینه شوند و به پزشک مراجعه کنند.پیشنهاد میکنم کسانی که حرفشان خریدار دارد معتمدین و بزرگان و شیوخ طوایف و قبایل شهرستان که صدایشان صدای مردم است و متقابلا مردم صدایشان را میشنوند و قبول دارند بدون ایجاد استرس و رعب و وحشت اعلام کنند و تاکید کنند که مردم ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

13.آیا خودتان درگیر بیماری کرونا شده اید؟چه احساسی داشتید و چه کردید؟ تعریف کنید. کمتر کسی داریم که در کادر بهداشت و درمان که مبتلا نشده باشد و حتی همکارانی داریم که چندین بار مبتلا شده اند و همه تقریبا به این بیماری مبتلا شده اند، بنده و خانواده ام نیز درگیر این بیماری شده ایم و اما قبول دارم همه به یک شدت لمس نکرده اند و واقعا این بیماری در نوع شدید بسیار سخت است تب هایی که باهیچ دارویی پاسخ نمیدهند و بدن درد های مکرر،باخودتان میگویید مگر میشود 12 روز هرلحظه تب داشته باشید، حتی حین دریافت دارو و زیر سرم نیز تب داشتم برای من حس بسیار بد ودردناکی بود و از همه بدتر با همه ی دردها قرطنیه شدن و در یک اتاق تنها ماندن واقعا کلافه کننده بود و هیچکس را نمیتوانستم ببینم و هیچکس نمیتوانست در کنارم باشد و شما نیز نمیتوانید کنار کسی باشید این بسیار حس بدی بود بخصوص برای بنده که قرنطینه راکامل رارعایت کردم البته برای من درگیری ریه هم وجود داشت و تنگی نفس داشتم و همه دردها به کنار و نگرانی برای اطرافیانم نیز به همه این دردها اضافه شده بود و لحظات بسیار تلخی را تجربه کردم.

14.آیا شما واکسن تزریق کرده اید ؟ کدام مرحله و از چه نوع؟ واکسن روسی اسپوتنیک و هر دو مرحله را تزریق کرده ام و درکل بنظر میرسد واکسیناسیون گسترده موثرترین راه حل جهت جلوگیری از انتشار و کنترل بیماری در جامعه است

15. سخن آخر بعنوان سخن آخر تشکر میکنم از شما و رسانه تان که این فرصت را دراختیارمان قرار دادید و دوست دارم که صدای همه اعضای کادر درمان و بهداشت باشم و از همه کسانی که در کادر بهداشت و درمان زحمت میکشند اسم برده شود نیروهای پذیرش نیروهای حفاظت و حراستی ستادی و اداری و خدمات رانندگان و همه وهمه در دو بخش بهداشت و درمان و همه افراد پشت صحنه و پزشکان و پرستاران، بنده به نوبه خودم قدردان همه هستم امیدوارم مردم نیز قدردان همه این کادر چه پشت صحنه و چه انهایی که بیشتر دیده شدند باشند. و برای همه هموطنان آرزوی سلامتی دارم‌ و امیدوارم بزودی این بیماری از تن جامعه ی وطنمان رخت بربندد.

خبرنگار:الهه منگری
پی نوشت:تقدیم به جامعه فداکار پزشکی_ روززتان مبارک 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری