بررسی تاثیر عوامل مؤثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شهرداری
علمی وفناوری
بزرگنمایی:
یکی از مباحث مطرح در رفتار سازمانی، موضوع
تعهد سازمانی (organizational commitment)
است که دارای بار ارزشی است و اندیشه لزوم ایجاد آن همواره به عنوان یکی از وظایف
حوزه مدیریت منابع انسانی در سازمانها مورد توجه بوده است. عوامل موثر در تعهد
کارکنان نسبت به سازمان، کارآمدی مصاحبههای استخدامی در بدو استخدام، نقش آموزش
در ایجاد وحفظ تعهد کارکنان، استقرار فرآیندهای سیستمی با هدف ارزیابی مستمر میزان
تعهد و... می باشد.
«مایکل پورتر» تعهد سازمانی را پذیرش ارزشهای
آن ودرگیر شدن در سازمان تعریف میکند و معیارهای اندازهگیری آن را شامل انگیزه،
تمایل جهت ادامه کار و پذیرش ارزش های سازمان میداند. صاحبنظر دیگری تعهد سازمانی
را حمایت و پیوستگی عاطفی با اهداف و ارزشهای یک سازمان به دور از ارزشهای ابزاری
آن و وسیلهای برای دستیابی به اهداف تعریف کرده است. در مجموع میتوان گفت: تعهد
سازمانی عبارت است از یک نگرش و تمایل درونی و قوی به ماندن در سازمان و تلاش در
راستای انجام وظایف و اعتقاد به پذیرش ارزشها واهداف سازمان، با این توضیح که ماهیت
تعهد سازمانی، پیچیده ودارای ابعاد مختلفی است (تعهد نسبت به خود، سازمان، ارباب
رجوع، و...) که طبیعتا نتایج پژوهشها را از سازمانی به سازمان دیگر با در نظر
گرفتن مجموعه عوامل انسانی، فرهنگی، اجتماعی و... میتواند متفاوت سازد.
تعهد
سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول سالهای گذشته موردعلاقه بسیاری از محققان رشته های رفتار سازمانی و
روانشناسی خصوصاً روانشناسی اجتماعی بوده
است (رکنی نژاد، 1386). این نگرش در طول سه دهه گذشته دستخوش تغییراتی شده است که
شاید عمده ترین این تغییر در قلمرو مربوط به نگرش چند بعدی به این مفهوم تا نگرش
یک بعدی به آن بوده است.(
همان) همچنین باتوجه به تحولات اخیر در حیطه کسب و کار از جمله کوچک سازیها و ادغامهای شرکتها در یکدیگر عده ای از صاحبنظران
را بر آن داشته تا اظهار کنند که اثر تعهد سازمانی بر دیگر متغیرهای مهم در حوزه
مدیریت از جمله ترک شغل، غیبت و عملکرد کاهش یافته است و به همین جهت بــررسی آن
بی مورد است (ساقروانی ،1388). اما عده ای دیگر از محققان
این دیدگاه را نپذیرفته و معتقدند که تعهدسازمانی اهمیت خود را از دست نداده است و همچنان می تواند موردتوجه قرار گیرد (فرهنگی
،1384).
درتحقیقات انجام شده درباره سازمان، سه نگرش
عمده بیشترین توجه را از سوی
محققان به خود جلب کرده است. این سه نگرش عبارتند از: 1 –رضایت
شغلی
2 – وابستگی شغلی
3 – تعهد سازمانی
(رکنی نژاد ، 1386). تعهدسازمانی مانند مفاهیم دیگررفتارسازمانی
به شیوه های متفاوت تعریف
شده است .معمولی ترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان درنظر
می گیرند. براساس این شیوه ، فردی که
به شدت متعهد است هویت خود را از سازمان می گیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن درمی آمیزد و ازعضویت در آن لذت می برد (ساروقی
، 1375). پورتر و همکارانش (1974) تعهدسازمانی
را پذیرش ارزشهای سازمان و درگیرشدن در سازمان تعریف می کنند و معیارهای اندازه گیری آن را شامل انگیزه ،
تمایل برای ادامه کار و پذیرش ارزشهای سازمان
می دانند.چاتمن و اورایلی (1968) تعهد سازمانی را به معنی حمایت و پیوستگی عاطفی بااهداف و ارزشهای یک سازمان ، به خاطر
خود سازمان و دور از ارزشهای ابزاری آن (وسیله
ای برای دستیابی به اهداف دیگر) تعریف می کنند (رنجبریان ،1375).
سید علی موسوی
- چهارشنبه ۱ دي ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱:۴۴
- منبع: صبح ملت نیوز