آخرین مطالب

یادادشت محسن شابادی درباره دیواره نگاری پل جدید دزفول

یادادشت محسن شابادی درباره دیوار نگاره پل جدید دزفول خوزستان - صدای مردم

یادادشت محسن شابادی درباره دیوار نگاره  پل جدید دزفول

  بزرگنمایی:
این مطلب در جوابیه نقد یوارنگاری شهری ، زیباسازی یا اغتشاش شهری دیوارنگاره شهری روی پایه های پل نگارش شده است . صبح ملت همیشه در نظر دیدگاه ای مختلف یک موضوع با مخاطبان خودفراهم آورد تا آگاهانه بتواند خود قضاوتی صحیح و دانشی فراگیرکسب نمایید .

این  مطلب  در جوابیه  نقد دیوارنگاری شهری ، زیباسازی یا اغتشاش شهری

دیوارنگاره شهری روی پایه های پل نگارش  شده است  . صبح ملت همیشه در نظر  دیدگاه ای مختلف یک موضوع 

با  مخاطبان خودفراهم آورد تا آگاهانه بتواند خود قضاوتی  صحیح  و دانشی فراگیرکسب نمایید .  



اثر فرهنگ و مردم با محتوایی هویت بخش
با استعانت از درگاه پروردگار با بیش از یک سال تلاش مداوم، اثر هنری با عنوان فرهنگ و مردم بر دیوار زیرگذر پل جدید دزفول نصب شد.
این پروژه به سفارش شهرداری دزفول و توسط گروهی از هنرمندان دزفول با سرپرستی محسن شابادی اجرا شده است.
گروه هنرمندان: اعظم وادی زاده، امین مهرآفرین، محمد یوسفی، حسین فراوش.
ایده پردازی و طراحی: محسن شابادی، امین مهرآفرین
ایده پردازی و طراحی اثر فرهنگ و مردم در سال‌های گذشته انجام شد و طی یک جلسه دفاعیه نزد اساتید  کشوری در دانشگاه هنر مورد تحلیل و نقد قرار گرفت و درنهایت با برسی های بعمل آمده توسط کارشناسان سازه و عمران بر دیوار انتهایی پل جدید دزفول در اردیبهشت 1401  نصب گردید. در طی این فرایند به دلیل منحصر بفرد بودن طراحی و نحوه اجرا، به تشخیص شهرداری محترم، اجرای آن با رعایت ظوابط به طراحان آن واگذار گردید.
این اثر به لحاظ تنوع بکارگیری متریال (کاشی موزاییک، سفال، فلز اسیدکار شده ) و همچنین محتوای آن که بر مبنای مطالعه نشانه‌شناسی فرهنگی است، برای شهر دزفول منحصر بفرد است. علاوه بر آن، شناخت و اطلاعات هنرمندان بومی از فرهنگ و هویت منطقه  و امکانات تخصصی خانه سفال دزفول بعنوان تنها کارگاه حرفه‌ای استان خوزستان باعث شد که اشتباهات گذشته مانند المان میدان امام خمینی در واگذاری به افراد غیر بومی تکرار نشود و شاید برای اولین بار در این سطح، جولانی مهیا شد تا توانمندی‌های هنرمندان بومی  به مرحله ظهور برسد...
عناصر و جزئیات اثر: در بخش کاشی موزاییک، برای دست یابی به رنگهای مورد نیاز ( رنگهای سبز، آبی برای بیان حس خنکی آب رودخانه و رنگهای زرد، قرمز برای القای گرمای خورشید) تمام کاشی‌ها به مساحت حدود 150 متر مربع لعابکاری و پخته شدند و بخش سفالی اثر نیز در این کارگاه اجرا و در دمای لازم پخته شد. در بخش فلز نیز با نرم افزارهای مرتبط، اندازه‌گیری های بسیار دقیق انجام و با تکنولوژی لیزر، برش فلز صورت گرفت و سپس با اسید کلرید ریک سفیدکاری آهن انجام شد. بدین ترتیب برای بهرمندی بیشتر از عناصر بصری، بخش طبیعت اثر با کاشی موزاییک، بخش زندگی با خاک رس و بخش مکانیکی و سازه‌ای آسیابها با آهن اجرا گردید.
پروژه مذکور را از دو منظر زیبایی شناسی و نشانه شناسی فرهنگی می‌توان مورد نقد و تحلیل قرار داد:
از منظر زیبایی شناسی مبتنی بر مطالعات و تحلیل حرفه‌ای، تناسب، تعادل و وزن بصری اثر  بطور کامل رعایت شده است بنحوی که مخاطب بر مبنای نظریه گشتالت (  امکان درک عناصر بطور جزء به جزء و ادراکی کلی و سازمان یافته از محتوای کل اثر) به سادگی میتواند  بخش بزرگی از فرهنگ و هویت دزفول را بصورت روایتگری بازخوانی و تجسم کند.
این اثر بر خلاف تصور برخی، هرگز قابل قیاس با نقاشی یا نگاره‌های باستانی و آرمانی نیست! همین نگاه تقلیل یافته باعث می‌شود تا اشتباهات دیگر مبنی بر رعایت پرسپکتیو مطرح گردد... در واقع این اثر بر مبنای نشانه شناسی فرهنگی و بازنمود هویت تاریخی شهر موردی دزفول میباشد و هیچ عنصری مبنی بر بیان یک آرمان ایدئولوژیک یا بیان یک ارتباط جمع همچون نگاره‌های باستانی بر روی دیوار غارها وجود ندارد... بنابراین ما اثر را باید از زمره آثار معنا محور مورد نقد و تحلیل قرار دهیم.
اساساً در مورد هر پدیده هنری، دو مؤلفه محتوا و فرم مورد تحلیل است که ارتباطی دیالکتیکی و دوسویه دارند در آثاری که محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار است، فرم در خدمت محتوا قرار خواهد گرفت و لذا این گونه آثار که انتزاعی یا تجریدی و یا مینیمال خوانده می‌شوند هرگز الزامی برای هنرمند بوجود نمی‌آورند تا مواردی همچون پرسپکتیو رعایت شود بلکه هدف غایی اثر، آسان نمودن درک محتوایی است، که به سادگی قابل وصف نیست.
محل اجرای اثر: در خصوص زمینه اثر پیش از هر چیز مطالعات لازم، که بیشتر مبتنی بر نشانه شناسی فرهنگی است، انجام شد و بطور انحصاری برای آن منطقه از شهر طراحی لازم صورت گرفت: در روبروی اثر، رودخانه، سازه آسیابهای تاریخی و پل باستانی و در جوار آن بافت قدیم شهری وجود دارد. بنابراین مخاطب در ذهن خود در  یک وحدت زمانی به کارکردی از تجسم به نام تجسم جانشینی مواجه می‌شود و بطور حسی قادر به درک احساسات و شرایط زنگی پیشینیان از طریق همدردی یا همزادپنداری خواهد شد. بعبارتی دیگر،  افراد در مواجهه با این اثر، اسناد حقیقی و طبیعی آنرا که در اطراف وجود دارند ملاحظه و لمس میکنند و این امر برای گردشگران فرصتی پیش می‌آورد تا با مطالعه ملموس و میدانی با میراث معنوی این شهر آشنا شوند.

محسن شابادی
مدرس دانشگاه در حوزه فرهنگ و هنر


محمد رشیدپور  -سردبیر  صبح ملت نیوز


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری